De Havendienst 20. Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog bouwt scheepswerf Gebroeders Paans voor eigen rekening en risico een schip dat is bedoeld voor de kleine kustsleepvaart.
Daar krijgt het bedrijf al snel spijt van als de boot wordt gevorderd door de Duitse bezetter. Het schip verdwijnt uit beeld, maar wordt wonder boven wonder teruggevonden tussen de puinhopen van de Noord-Duitse stad Hamburg. Hij gaat terug naar de werf en wordt gereviseerd.
Het schip wordt ontdekt door een blij verraste havenmeester van de Rotterdamse haven, Johannes van Leeuwen. Het Rotterdams Havenbedrijf is op dat moment druk op zoek naar schepen die kunnen worden ingezet bij de wederopbouw. Het krijgt de naam ‘Havendienst II’ en wordt voor allerlei werkzaamheden gebruikt. In 1955 krijgt de ‘HD II’ een bluswaterpomp en in 1963 wordt hij geschikt gemaakt als ijsbreker. Dan wordt ook de stuurhut verbouwd. In 1982 wordt de ‘HD II’ omgenummerd tot ‘Havendienst 20’, maar zijn dagen zijn dan al geteld. Na 40 jaar trouwe dienst wordt het schip simpelweg te klein. In 1990 wordt hij uit de vaart genomen. De Havendienst 20 is opgenomen in onze collectie en vaart op zijn oude dag nog regelmatig een rondvaart met bezoekers.
HAVENDIENST 20
- Type: Motorsleepboot annex dienst- en brandblusvaartuig
- Bouwjaar: 1941
- Werf: Gebroeders Paans, Moerdijk
- Voortstuwing: Eerste motor driecylinder Brons tweetakt dieselmotor, 150 pk, in 1972 vervangen door een Mercedes-Benz 846 A zescylinder viertakt dieselmotor, 240 pk, in 1986 vervangen door Caterpillar dieselmotor 3406BDI-T, 240 pk
- Maten: Lengte: 18,33 m, breedte: 4,46 m, diepgang: 2,07 m
- Laadvermogen: 90 ton