Een schip, gebouwd in 1942 én in 1947. Dat is raar.
Tot je weet dat door een bedrijf in het Russische Moermansk net voor de Tweede Wereldoorlog zes havensleepboten worden besteld bij de RDM. Twee zijn nog voor de oorlog gereed en vertrekken naar het hoge noorden. De andere vier komen als casco – een niet-afgebouwd schip – de oorlog door op de RDM-werf. Niet zonder kleerscheuren trouwens: de Dockyard V is in 1944 tot zinken gebracht. Bijna een jaar later komt hij weer boven en wordt afgebouwd.
De Dockyards worden na de Tweede Wereldoorlog jarenlang door de RDM zelf gebruikt als de werkpaarden op de werf. Om schepen van en naar de helling te brengen natuurlijk, maar ze verzorgen ook een veerdienst voor het personeel. Dat levert de Dockyards de bijnaam ‘dienstfiets’ op.
Werf-sleepboten zijn in de Rotterdamse haven voor en na de Tweede Wereldoorlog alom tegenwoordig. Er zijn er vele tientallen geweest, maar daar is zo goed als niets van over. De Dockyard V is één van de laatste getuigen van dit tijdperk. Bovendien heeft het schip een unieke zuiger-stoommachine; één van de laatste machines van dit type die is gebouwd.
DOCKYARD V
- Type: Haven-stoomsleepboot
- Bouwjaar: 1942 / 1947
- Werf: Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM)
- Voortstuwing: Oliegestookte Lentz-kleppen stoommachine (double-compound), 500 iPK
- Maten: 25,10 m lang, 6,24 m breed, 2,85 m diepgang
- Trekkracht: 7,7 ton