Het schip waarmee het is begonnen: Volharding 1. Het eerste stuk in de collectie van het Martiem Buitenmuseum.
“Plan voor schepenmuseum in Rotterdamse haven”, staat er in februari 1968 in de krant. “Wordt Volharding 1 eerste aanzet?” De stoomsleper ligt dan werkeloos in de Rotterdamse Dokhaven. Opgelegd, zoals dat heet, en bedoeld voor de sloop. Eén van de allerlaatste kolengestookte stoomslepers van Nederland naar de sloper? Dat gaat een groep mensen te ver en het plan voor een havenmuseum neemt vaste vormen aan.
Het duurt overigens nog wel een paar jaar voor dat havenmuseum er is, maar de Volharding is gered. Het schip begint z’n werkzame leven als Rijnsleper in 1930, onder de naam ‘Harmonie VI’ als één van de zes sleepboten van de Sleepboot Maatschappij Harmonie in Vreeswijk. In 1952 wordt hij gekocht door de Vereenigde Onafhankelijke Sleepdienst in Rotterdam en omgebouwd tot haven sleepboot. In 1967 gaat hij uit dienst en lijkt sloop onvermijdelijk. Lijkt… De Volharding 1 doet z’n naam eer aan.
De Volharding 1 is om diverse redenen een uniek museumstuk. Het schip heeft een rijke geschiedenis als Rijn- én als havensleepboot, is een representant van de vloot van enkele honderden havensleepboten in de naoorlogse jaren in Rotterdam en heeft nog één van de weinige kolengestookte triple expansie stoommachines aan boord – een systeem dat in Nederland al stamt uit 1885.